38 Film Inspiratif Tentang Autisme, Sindrom Asperger, dan Disleksia.

38 Film Inspiratif Tentang Autisme, Sindrom Asperger, dan Disleksia.
Film tentang autis, seindrom asperger dan disleksia - Kisah tentang anak yang mengalami autisme, sindrom aspeger, dan disleksia menarik untuk disimak. Tidak heran jika banyak film mengunggah tema autisme, sindrom aspeger, disleksia. Film-film ini memberikan semacam pelajaran bagaimana cara menghadapi anak dengan beberapa permasalahan diatas. Bagi para orangtua yang mempunyai anak dengan permasalahan diatas tentu herus memberikan perlakuan yang berbeda kepada mereka. Banyak pelajaran yang bisa diambil dari film-film berikut

Bagi Anda yang masih asing dengan istilah diatas, berikut saya tuliskan sedikit pengertian tentang Autisme, Sindrom Asperger, dan Disleksia

Autisme merupakan gangguan perkembangan kompleks yang gejalanya harus sudah muncul sebelum anak berusia 3 tahun. Gangguan neurologi pervasif ini terjadi pada aspek neurobiologis otak dan mempengaruhi proses perkembangan anak.

Sindrom Asperger merupakan gangguan pada anak di tiga bidang ini: interaksi sosial, perilaku yang mengulang-ulang aktivitas tertentu, serta pola pikir yang kaku dan terfokus pada rutinitas dan peraturan. Pada umumnya, sindrom ini pertama kali didiagnosis pada anak yang berkisaran usia 2-6 tahun. Anak lelaki umumnya empat kali lebih berisiko mengalami sindrom Asperger dibandingkan anak perempuan.

Sedangkan Disleksia (bahasa Inggris: dyslexia) merupakan sebuah gangguan dalam perkembangan baca-tulis yang umumnya terjadi pada anak menginjak usia 7 hingga 8 tahun. Ditandai dengan kesulitan belajar membaca dengan lancar dan kesulitan dalam memahami meskipun normal atau di atas rata-rata.

Berikut 38 film inspiratif tentang autisme, sindrom asperger, dan disleksia. 


1. Rain Man (1988)

Film biografi ini (separuh fiksyen) menceritakan tentang cendekiawan, Kim Peek yang menghidapi "autistic savant". Kim Peek dapat membaca 2 halaman buku dalam waktu sekitar 10 saat dengan kedua matanya, dan dia mampu mengingati 98 % informasi dari yang dia baca.

2. Taare Zameen Par (2009)
 Taare Zameen Par (2009)

Ram Shankar Nikumbh (Aamir Khan) seorang guru pendidikan seni kepada sebuah sekolah pendidikan kanak-kanak lewat perkembangan. Dia berjaya menyedarkan sepasang suami isteri tentang masalah yang dihadapi oleh anak mereka dan memberi harapan baru pada keluarga tersebut.

3. My Name Is Khan (2010)
My Name Is Khan (2010)

Filem "My Name Is Khan" mengisahkan Rizwan Khan (Shahrukh Khan) seorang India Muslim yang menderita Sindrom Asperger. Dia tidak seperti kebanyakan orang lain, sikapnya yang sedikit aneh seperti sentiasa membongkok, berjalan separuh melompat, matanya tidak fokus ketika bercakap, menggumam menirukan suara-suara orang lain, takut pada tempat-tempat yang baru, warna kuning, dan kebisingan, dia juga tidak mampu mengekspresikan perasaannya, dan selalu menggenggam tiga butir batu.

Meskipun demikian dia sangat genius, dan mahir dalam kerja-kerja teknikal dan permesinan. Setelah ibunya meninggal dunia, Rizwan diajak tinggal bersama adik lelakinya yang sudah menetap di Amerika (San Fransisco). Di San Fransisco, Rizwan bekerja dengan syarikat adiknya, sebagai jurujual kosmetik.

Kemudian dia bertemu dengan Mandira (Kajol), pendandan rambut beragama Hindu, Rizwan jatuh cinta kepada Mandira pada pandang pertama. Rizwan akhirnya berkahwin dengan Mandira yang merupakan janda anak satu, anaknya bernama Sameer. Perkahwinan mereka sangat bahagia, sehinggalah akhirnya terjadi sebuah tragedi dari peristiwa 9/11 iaitu peristiwa pengeboman World Trade Center (WTC) di Amerika.

4. Forrest Gump (1994)

Filem ini menceritakan tentang perjalanan hidup seorang lelaki bernama Forrest Gump yang dibesarkan oleh ibunya. Forrest sering diejek dan dijauhi oleh kawan-kawannya kerana kemampuan mentalnya yang menghidapi autisma. Namun di luar ketidakmampuannya itu, ia memiliki kemampuan berlari dengan cepat.

5. The Accountant (2016)

Mengisahkan seorang akauntan awam Illinois yang diperakui di bandar kecil dengan autisme yang berfungsi tinggi yang sebenarnya membuat hidupnya membaca buku-buku organisasi jenayah berbahaya di seluruh dunia yang mengalami penyelewengan dalaman.

6. Miracle In Cell No 7 (2013)

Seorang ayah bernama Lee Yong Gu yang merancang membelikan anak perempuan tersayangnya beg sekolah Sailormoon. Malangnya, ketika menuju ke tempat beg itu dijual, satu tragedi terjadi dan mengakibatkan anak perempuan seorang pesuruhjaya polis meninggal dunia. Dan kerana Lee Yong Gu adalah seorang penghidap autisma, maka dia tak mampu membela dirinya dan tak memiliki alibi. Di atas kematian anak perempuan pesuruhjaya polis tersebut, Lee Yong Gu kemudian dimasukkan ke penjara dengan tuduhan pencabulan kanak-kanak sekaligus tuduhan membunuh.

7. I Am Sam (2001)

 Sam Dawson (Sean Penn), seorang penghidap autisma mempunyai seorang anak perempuan yang bernama Lucy (Dakota Fanning). Mengisahkan tentang perjuangan seorang ayah bagi mendapatkan hak penjagaan anak kesayangannya.

8. X+Y/A Brilliant Young Mind (2014)
Berjuang untuk membina hubungan dengan orang lain, seorang genius matematik remaja (Asa Butterfield) membina persahabatan dengan seorang gadis muda (Jo Yang) ketika bersaing di Pertandingan Matematik Olimpik Antarabangsa.

9. Adam (2009)

Adam, seorang lelaki kesunyian dengan Sindrom Asperger, menjalinkan hubungan dengan jiran di tingkat atas rumahnya, Beth.

10. Barefoot Ki Bong (2006)

Ki Bong (Shin Hyun-joon) seorang lelaki berusia 40 tahun yang menghidapi autistik yang bertingkah laku seperti kanak-kanak, mempunyai hobi berlari dengan kaki ayam. Dia tinggal bersama ibunya Kim Doong Soon (Kim Soo-mi) yang sudah tidak punya gigi, sehingga mengalami masalah dengan pencernaannya.

Ki Bong yang begitu mencintai ibunya ingin sekali membelikan ibunya gigi palsu, tapi harganya mahal. Dibawah bimbingan ketua kampung, Tuan Baek (Im Ha-ryong), Ki Bong berlatih untuk mampu menyertau dalam lumba lari marathon dengan impian menjadi juara agar dapat membelikan ibu tersayangnya gigi palsu.

11. A Mind Of Her Own (2005)

Sophie, seorang gadis muda yang bertekad dan bercita-cita menjadi doktor, terhalang disebabkan dia menghidapi disleksia

12. Barfi (2012)

Berlatar belakang 1970an, film ini mengisahkan Murphy "Barfi" Johnson, seorang lelaki pekak dan mempunyai masalah dalam pertuturan dan hubungannya dengan dua wanita, Shruti dan Jhilmil yang autisma.

13. Chocolate (2008)

Seorang gadis autistik, Zen mempunyai kelebihan iaitu mempunyai ketangkasan yang luar biasa sehingga Zen mampu menangkap semua benda yang dilemparkan kepadanya. Selain itu kerana sering melihat dan menirukan latihan seni bela diri, Zen menjadi sangat hebat dalam aksi seni beladiri. Kehebatan Zen dalam aksi seni bela diri dimanfaatkannya untuk mencari wang.

14. Extremely Loud & incredibly Close (2011)

Oskar (Thomas Horn), yang kehilangan ayahnya (Tom Hanks) dalam serangan 9/11 di World Trade Center, yakin bahawa ayahnya meninggalkan pesanan terakhir untuknya di suatu tempat di bandar. Setelah menemui kunci misteri di almari ayahnya, Oskar mencari apa yang boleh dibuka dengan kunci itu. Merasa terputus hubungan dari ibunya yang sedang berduka (Sandra Bullock) dan didorong oleh pemikiran aktif yang tak kenal erti penat, Oskar melalui perjalanan yang membuatkannya memahami lebih jelas tentang dunia.

15. Fly Away (2011)

Seorang ibu tunggal yang mempunyai seorang anak perempuan dengan autisma mencari jalan tentang masa depan anaknya.


Selanjutnya klik

Belum ada Komentar untuk "38 Film Inspiratif Tentang Autisme, Sindrom Asperger, dan Disleksia."

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel